donderdag 23 november 2006

De Post is ermee weg

Zeven postkantoren in Gent en Melle sluiten in het voorjaar 2007 hun deuren.
(De Post 22.11.2006 en De Standaard en De Gentenaar 23.11.2006).






Hier gaat het trieste lijstje (6 van de 29 Gentse postkantoren, 1 in Melle) :
Muide (New Yorkstraat),
Nieuwe Beestenmarkt (Slachthuisstraat),
Van Beverenplein (Ferrerlaan),
UZ (Zwijnaardsesteenweg),
Ledeberg Centrum (Langestraat)
Gentbrugge (Sint-Simonstraat)
in Melle (Wijk Vogelhoek - Merelbekestraat).

Ik heb serieus mijn twijfels over dit geplande onderdeel van de 'hervorming van het kantorennetwerk' zoals De Post dat heet. Het persbericht van De Post (22.11.2006) gaat niet in op concrete kosten-batenanalyse van de geviseerde kantoren. Het antwoord van Bruno Tuybens, de bevoegde staatssecretaris van overheidsbedrijven, op parlementaire vragen vandaag zal ons wijzer moeten maken.

Er is sowieso het aspect tewerkstelling waar de vakbonden het voor opnemen, maar er is uiteraard het aspect dienstverlening (“miljoenen klanten, die moet je verdienen”).

Van deze kant van Gent, de Sint-Lievenspoort, uit bekeken, zet De Post met deze maatregel haar klanten serieus in de kou, letterlijk en figuurlijk. De vraag is of het openen van PostPunten in commerciƫle centra zoals de Delhaize in Ledeberg wel voldoende aan het toekomstig ongemak zal verhelpen.

Het valt mij op dat volkse buurten en randgemeenten getroffen worden, net daar waar de (auto-)mobiliteit niet zo evident is. Niet zo sociaal en niet zo duurzaam. Ik heb zo’n paars vermoeden dat deze geplande maatregel de zogenaamde duurzaamheidstoets van staatssecretaris Els Van Weert (spirit) niet zou doorstaan.

Wie niet terecht kan in Gentbrugge of Ledeberg zal naar de Brusselsesteenweg tussenin of naar Gent-Centrum moeten trekken. Wie in Melle-Vogelhoek voor de gesloten postdeur staat, moet naar Merelbeke (Flora of Centrum), Melle-Centrum of Gent-Centrum. Nou moe. Begin maar. Wagen in, brommer of fiets op. Het verkeer in en de kilometerteller aan. En zo schitterend zijn de verbindingen met het openbaar vervoer aan de oostkant van Gent nu ook niet. Toch niet in de zin van "iedere-vijf -minuten-een-tram-of-bus-waar-je-met-gemak-en-ten-allentijde-op- en-af-wipt".

De Post geeft aan de getroffen wijken en buurten ook een signaal dat haaks staat op de plannen van het toekomstige stadsbestuur om stadsdelen als Dampoort en Ledeberg te ontwikkelen, meer kansen te scheppen voor kansenbuurten als de Muide, de randgemeenten als Gentbrugge en Mariakerke nauwer te betrekken bij de stad.

En dan muizen de postkantoren - openbare dienstverleners bij uitstek - er vanonder. Klopt niet!

Nablog 24.11.2006 : Vragen en Antwoorden hierover (p.29-34) in het federale parlement op 23.11.2006

Geen opmerkingen: