woensdag 24 juli 2013

Zuidwaarts Concert – Creatie

woensdag 24 juli 2013 17u27 | Frank Bombeke (tekst), Arnold Van Herreweghe (beeld) | reageer
Trefwoorden: .

Op maandag 22 juli 2013 ging het Zuidwaarts Concert om 23u in première voor en op het groot podium Bij Sint-Jacobs. Het concert in creatie, met als thema grensarbeid in de 19de en 20ste eeuw tussen Vlaanderen en Noord-Frankrijk, wordt gebracht door Orchestre International du VETEX Géant o.l.v. componist Dick van der Harst, op teksten van Marc Hauman. Wie het concert gemist heeft, kan het zeker nog beluisteren op tournee, onder meer in Dranouter en in de Vooruit.
Vetex-6 Trefpunt
Zuidwaarts, een sociaal-cultureel project over migratie tussen Frankrijk en België, is een nieuwe productie van Trefpunt, Muziekcentrum Dranouter, Vooruit, Flonflons Lille (F) en Via Lactea, Tournai Creatie in het kader van 300 jaar Frans-Belgische grens, gesymboliseerd door het Verdrag van Utrecht. Over het Zuidwaarts-project berichtten we vroeger al op Gentblogt.

De voorbije eeuwen is de grens tussen Frankrijk en België stelselmatig naar het noorden opgeschoven. Voor de mensen die in de streek woonden, had dat eigenlijk niet zo veel gevolgen: de eeuwenoude contacten in die regio bleven bestaan. De 19de eeuw bracht dramatische veranderingen: honderdduizenden Belgen, in hoofdzaak Vlamingen, trokken naar de industriële driehoek Rijsel-Tourcoing-Roubaix. Heel veel migranten gingen er ook wonen.

De druk op de Belgen om Fransen te worden nam met de jaren toe, net als de administratieve formaliteiten voor niet-Fransen. Veel mensen keerden terug en gingen net over de grens wonen en werden pendelaars. Het aantal grensarbeiders bereikte zijn hoogtepunt rond 1930. Met ongeveer honderdduizend trokken ze dagelijks of wekelijks de grens over. Na de Tweede Wereldoorlog begon hun aantal stilaan te dalen: in de Noord-Franse textielnijverheid gingen heel veel banen verloren. Maar vooral: de ‘golden sixties’ kwamen eraan. Vlaanderen begon te industrialiseren, er kwam werk in eigen streek.

Zuidwaarts Concert brengt het muzikaal verhaal van deze migratie en integratie in de Franse samenleving. Zo’n première is altijd wat overweldigend. Zoals we van componist en dirigent Dick van der Harst gewoon zijn, was ook Zuidwaarts een collage van flarden muziek die dan weer op een wonderlijke manier met elkaar verbonden worden. Het concert begon origineel met een volksbad/bain de foule voor het groot podium, zoals ook de fanfares en muziekgroepen zich tussen het volk bewegen/bewogen bij stoeten, optochten en manifestaties.

Toen loeide de sirene voor de wisseling van de ploegen (zo heb ik het toch begrepen)… en togen Orchestre International du Vetex en de zangers Sarah D’hondt, Gvantsa Gvasalia (Frankrijk-Georgië), Jean-Jacques Revillion (Frankrijk) en Marc Hauman aan het werk op het groot podium. De twee reuzen, de Vlaming Korneel en de Française Cornillie, bleven op de begane grond en gingen later tijdens het concert op stap tijdens reuzen- en liefdesliederen. Ingenieuze moderne reuzen trouwens, waar de reuzendragers vervangen werden door go-carts.
Ik hoop op de uitgave van een cd met liedteksten en uitleg en misschien ook een DVD zoals ‘Het Huis der verborgen muziekjes II’ van een vorig project van Dick van der Harst.

Wat ik uit deze allereerste kennismaking met Zuidwaarts Concert alvast gepuurd heb? Meeslepende fanfare-, feest- en optochtenmuziek en veel zin om hierop mee te dansen bij het publiek, het levens- en liefdeslied, teksten over migratie, een Georgisch lied door Gvantsa Gvasalia, ‘Spinsters van de vlasfabriek’ van Henri Van Daele  gebracht door Marc Hauman, tekstschijver en zanger van Zuidwaarts, reuzendans (Al wie daar zegt de reus die komt), de Marseillaise.

En nu die CD en/of DVD… of nog eens naar van Vooruit voor een heuse  concertzaal-uitvoering.

Dit artikel verscheen ook op Gentblogt 24.07.2013

Geen opmerkingen: