woensdag 23 juni 2004

Praten? …… (Blok aan ’t been 1)

Praten met het Blok? Ik wil wel, maar dat lukt niet zo goed.

Mijn laatste “gesprek” met een bekende Blokker was met de plaatselijke chef. Hij verscheen bont en blauw op een receptie in het Stadhuis, maar het was niet Paars dat hem dat gelapt had. Hij had serieus op zijn gezicht gehad. De daders waren onbekend. De politie stelde een onderzoek in. Ik had wel compassie met hem. Zoiets ziet er niet uit, ook niet bij Blokkers. Maar hij struinde met zijn wedervaren de gezelschapjes op die receptie af (je zou voor minder) en kwam zo bij ons aan het verkeerde adres terecht. De partijchef beschuldigde ronduit de krakers. Dat had best gekund, want Blokkers en krakers zijn elkaars beste vrienden niet. Maar kwatongen (daarvoor zijn het ook kwatongen natuurlijk) beweerden dat het wel eens een soort afrekening kon zijn. Niet echt verwonderlijk in bepaalde middens. Ik wierp op dat zo’n RobKlop-partij natuurlijk niet kon (dat woord bestond toen wel nog niet hoor!), maar dat hij best het onderzoek van de politie afwachtte vooraleer de boel nu al te gaan polariseren. Deze vrije meningsuiting van mijn kant was voor hem voldoende om een tirade te starten tegen de laffe politiekers die niet als één man opstonden tegen dit fysiek geweld tegen een democratisch verkozene… enzoverder… .Hij kan het eigenlijk wel goed uitleggen.

Enfin, ik werd gered door iemand die beroepsmatig over de nodige diplomatische gaven beschikte en de Blok-chef op andere gespreks- en receptiepaden leidde. Zo werd die receptie toch nog leuk. Het was tenslotte Feest van de Vlaamse Gemeenschap!

Geen opmerkingen: