In een artikelenreeks over prijsbewuste klanten schonken De Standaard en De Gentenaar (06.08.2008 en 09.08.2008) van de voorbije week nogal wat aandacht aan carpoolen en autodelen. Cambio-autodelen telt op 1 jaar tijd 40% meer klanten. Er zijn er nu 5889 om precies te zijn, waarvan een goede 700 in Gent.
Een gelegenheid om onze ervaringen met 4 jaar Cambio-autodelen op een rij te zetten...en dit blogfeuilleton daarmee +- af te sluiten. In mei jongstleden mochten met het nog eens uitleggen in de Ledebergse editie van het Gentse mobiliteitstijdschrift "Onze wijk beweegt". Onderstaande tekst komt overeen met het interview in dat tijdschrift.
Zonder (eigen) auto kom je overal
Zonder eigen auto kan je ook auto-mobiel zijn in de stad…en daarbuiten. In het najaar 2004 deden we onze (enige) wagen van de hand en stapten we in het Cambio-autodelenproject. De 5889 Cambio-gebruikers (cijfer 31.07.2008) in België beschikken over zo'n 190 auto's verspreid over 71 standplaatsen in 13 Belgische steden (cijfers mei 2008).
Beweeglijk in de stad
We zijn een gezin van 4 personen, twee vroegvijftigers en twee volwassen dochters die (nog even) thuis wonen. We wonen binnen de kleine stadsring in de buurt Twee Poorten (Sint-Lievenspoort en Keizerpoort), zeg maar tussen het Zuidpark en Ledeberg. Ik pendel met de trein naar Brussel via het Sint-Pietersstation of soms via Gentbrugge-Station. Mijn echtgenote en de vorig jaar afgestudeerde dochter werken in de buurt op fietsafstand. De jongste dochter studeert nog aan de Gentse universiteit.
Als we echt een auto nodig hebben, doen we een beroep op Cambio-autodelen. Tijdens het voorbije jaar gebruikten we 48 keer de Cambio-auto, net geen 1-maal per week. Voor onze andere verplaatsingen wordt het stappen, trappen (=fietsen), trammen, bussen of treinen….of carpoolen.
Hoe Cambio-autodelen werkt?
Enkel wie klant is van Cambio, kan de Cambio-auto's gebruiken. Je moet je auto altijd op voorhand reserveren. Dat kan 24u op 24u, telefonisch of via internet. Sommige reserveringen leggen we lang op voorhand vast. Maar soms is het echt last-minute. En toch zijn we er zeer gerust in. Er is altijd wel een Cambio-auto in onze buurt. De dichtstbijzijnde standplaatsen zijn voor ons de Visserij op 1.200 meter en het Muinkpark en Speurder (Ledeberg), elk op zo’n 500 meter.
Met je persoonlijke chipkaart en code ontgrendel je de gereserveerde auto om hem na de rit én op tijd op dezelfde voorbehouden Cambio-standplaats terug te parkeren. Annuleren, vervroegd terugbrengen en verlengen zijn ook nog mogelijk. Ten minste als er niemand anders al gereserveerd heeft.
Hoeveel Cambio-autodelen kost?
Een maandabonnement kost € 9,90 voor een wagen klasse 1, een Opel Corsa of Ford Fiesta. Omdat we beiden een Lijn-abonnementen hebben, is ook ons Cambio-abonnement gratis. De kostprijs hangt verder af van de gekozen wagenklasse, de duur van de verplaatsing en het aantal afgelegde kilometers. Voor onze wagen klasse 1 betalen we € 2 per uur en € 0,34 per kilometer.
Onze standaard-optie is een wagen klasse 1. Maar we maakten ook al gebruik van de andere types: de Opel Combo Tour, de Astra break en de Opel Zafira, een monovolume voor 7 personen.
Cambio-autodelen bespaart
We hebben ons Cambio-gebruik van de 11 maanden van mei 2007 tot maart 2008 eens uitgerekend. Per maand rijden we gemiddeld 142 km en dat kost ons € 64 alles inbegrepen : verzekering, taksen, brandstof, autokeuring, onderhoud. Een fikse besparing als je weet dat alleen al een garagebox in onze buurt € 75 huur per maand kan kosten…. met niets-in. Voor een eigen auto met afschrijving, gebruik en alle andere kosten betaal je toch gemakkelijk € 300 per maand …. en dan houden we het nog bescheiden.
Er staan 4 fietsen in de gang
Hoe we het dan redden zonder of met minder auto? Voor de kleine en middelgrote dagelijkse boodschappen gebruiken we overwegend onze fietsen. En die staan altijd klaar. Geen paard(enkracht) in de gang, maar wel 4 trapkracht-fietsen voor ons gezin. Naar het stadscentrum om te shoppen gaan we te voet, met de tram of de fiets. In de eigen buurt hebben we slager, bakker, krantenwinkel en een Prima-warenhuis vlakbij.
Bij de fietsspeciaalzaak Joma hebben we voor € 240 een fietskar gekocht voor de grotere boodschappen. Afklikken van de fiets en ze is ook bruikbaar als winkelkar. Het gebruik van de Cambio-deelauto als veredelde gemotoriseerde winkelwagen beperken we tot om de twee/drie maanden een uitgebreid bezoek met enig volume aan de warenhuizen als Aldi, Delhaize en Colruyt in Gentbrugge/Ledeberg.
Autodelen is ook autominderen
Dat ons autogebruik zo spectaculair zou verminderen eens we in het Cambio-project stapten, konden we zelf niet vermoeden. We zijn van 10.000 km per jaar gezakt naar gemiddeld 1.704 km met de Cambio-deelauto. Door minder te gaan rijden en onze verplaatsingen anders te organiseren sparen we per jaar meer dan € 2000.
En toch meer kwaliteit
We hebben niet allemaal zoveel en zo duur auto nodig, vinden we. We hebben met ons gezin wel afstand gedaan van een eigen wagen, maar toch onze auto-mobiliteit behouden door het autodelen met Cambio. En verder houden fietsen en het openbaar vervoer ons gezond en milieuvriendelijk in beweging. Meer moet dat niet zijn.
www.cambio.be
Viermaal meer carpoolkandidaten (De Gentenaar, 06.08.2008)
Autorijden voor 80 euro per maand (De Gentenaar, 09.08.2008)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten