maandag 3 mei 2004

Polonaise voor een uitgebreid Europa




Op deze merkwaardige eerste mei hebben we de uitbreiding - met tien maten - van EUropa een beetje op onze manier gevierd. Hier komt onze Polonaise voor een uitgebreid EUropa. En avant la musique.

De prelude was de kennismaking met een recent geopende winkel in Gent over Oost-Europa Boeken Cultuur Post Viadrina, gerund door een charmante Poolse. Op zaterdag 1 mei hielden ze in de Kortrijksepoortstraat 220 feestelijk open deur ter gelegenheid van de toetreding van Polen tot de EU. Je vindt er Oost-Europese literatuur, in de originele talen of vertaald, woordenboeken, reisgidsen, muziek, kinder- en jeugdboeken in Oost-Europese talen, Asterix en Kuifje in het Russisch. Een aanrader.

Zondagavond gaf mijn nicht en duizendpoot Noortje Wiesbauer ("1/2 Vlaams, 1/2 Pools, 1/2 Argentijns"), onder meer voorzitster van stRaten-generaal, in Antwerpen het startsein voor het artistiek project Polonaise al Argentina. Met Sylvia Traey aan de vleugelpiano voor een ontmoeting met de muziek van Chopin en Szpilman. Van Chopin konden we genieten van preludes en mazurkas, een polonaise en tot slot de nocturne, bekend van de sleutelscène in de film The Pianist van Polanski. Waarmee de link naar Szpilman, de historische Pools-Joodse pianist uit de film, meteen gelegd was. Szpilman overleefde op het nippertje het getto van Warschau en wist nadien de draad van zijn leven en carrière met succes terug op te nemen. Zo componeerde hij zeer kort na de oorlog zeer optimistische toekomstgerichte muziek waarvan we in primeur voor Vlaanderen vier jazzy-pareltjes te horen kregen. De titels spreken voor zich : De postbode, Over de Liefde, Nieuw Warschau, Spring is coming. Het nieuwe Europa was meteen zeer dichtbij.

Nadien verbond de Argentijnse bandoneon-virtuoos Alfredo Marcucci, bijgestaan door een violist en een cellist, in een schitterende muzikale én dansende werveling de Oude met de Nieuwe Wereld. En de nieuwe wereld, de hele wereld was meteen zeer dichtbij.

Een mooiere ouverture kon het project Polonaise al Argentina zich echt niet dromen.