zaterdag 27 augustus 2005
Cambio-autodelen en Kafka
Cambio-autodelen aan de Visserij (foto Cambio)
De Gentse senator Stefaan Noreilde (VLD) haalde in de komkommertijd het regionale nieuws met zijn Kafka-verhaal over de Cambio-parkeerboetes. (De Gentenaar, De Morgen, Het Laatste Nieuws van 06.08.2005, AVS, de Gazet van Antwerpen van 19.08.2005).
De jongste twee maanden kreeg het autodeelproject van Cambio 50 parkeerretributies aan haar broek. Bijna één per werkdag, reken maar. Aan 20 euro per stuk kostte dat al 1.000 euro aan Cambio. Als dat zo doorgaat, zou dat tot 6.000 euro (240.000 BEF) per jaar kunnen oplopen. En dat enkel en alleen voor het parkeren op de nochtans voorbehouden Cambio-parkeerplaatsen. Vooral aan de standplaats Fabiolalaan aan het Sint-Pietersstation is men gul met het uitschrijven van parkeerbonnen maar ik heb in mijn Cambio aan de standplaats Visserij toch ook al een parkeerbon gevonden.
Paradoxaal allemaal, want juist autodeelprojecten halen auto’s uit het verkeer en maken parkeerplaatsen vrij. Cambio is in België actief in 8 steden. In Gent is het een project van Taxistop, De Lijn en de stad Gent. De 155 Gentse Cambio-deelnemers haalden in december 2004 met hun 7 deelauto’s op 3 standplaatsen (Begijnhoflaan, Visserij, Fabiolalaan) zo’n 45 wagens uit het verkeer. Ondertussen tellen we in Gent meer dan 250 Cambio-autodelers voor 10 deelauto’s.
Het probleem van de Cambio-parkeerboetes stelt zich enkel in Gent omdat onze stad de enige is waar de Cambio-wagens op betalende parkeerplaatsen (met parkeerbeugel) staan. Het Gentse stadsbestuur kan het niet maken om die auto’s niet te laten beboeten. Iedereen weet hoe gevoelig parkeerretributies in Gent liggen. Gefundenes Fressen voor dwarsliggers en zuurpruimen die er nog eens een Chicago-verhaal aan kunnen ophangen.
Federaal Verkeersminister Renaat Landuyt (SP.a) heeft een koninklijk besluit klaar om aan het probleem te verhelpen. Stefaan Noreilde vreest dat het advies van de Raad van State hierover, wegens de niet-hoogdringendheid (!?) van de adviesvraag, nog lang op zich zal laten wachten. Hij heeft zoveel geduld niet en diende in de Senaat een wetsvoorstel in om de mogelijkheid van een gemeentelijke vergunningkaart voor parkeren in te voeren. Zo’n kaart verleent dan een vrijstelling aan bepaalde categorieën als huisartsen, vroedvrouwen, gezondheidswerkers, leveranciers….en autodelers.
Het maakt voor mij niet uit wie eerst aan de lijn komt: het Koninklijk Besluit van minister Landuyt dat deze zaak eens en voorgoed op federaal niveau regelt (liefst, vinden ook de stad en Cambio) of het wetsvoorstel van senator Noreilde dat de gemeenten autonomie hierover verleent (kan/mag ook).
Als er daardoor maar snel een einde komt aan de absurde situatie dat juist een project dat een oplossing biedt voor mobiliteit en parkeren bestookt wordt met parkeerboetes. Zoiets is Kafkaïaans. Met die 6.000 euro per jaar die nu naar onzinnige boetes gaan, kan je al flink wat investeren in duurzame mobiliteit.
Nablog 01.09.2005: Het schepencollega besliste deze week om het parkeerretributiereglement te wijzigen (gezien op AVS, 01.09.2005). Cambio-parkeerplaatsen worden net als parkeerplaatsen voor gehandicapten vrijgesteld van parkeerretributie. Dag Kafka!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten