donderdag 28 februari 2008

ING-campagne om van te huilen

Gisteren nog overstelpte het promo-team van ING de treinreizigers van Sint-Pietersstation met papieren tissues (toch dank u) en flyers die vandaag nog altijd de stationsbuurt teisteren. Help, milieuschepen Tom Balthazar!

Ik vind de reclamecampagne van de bank ING getuigen van weinig smaak, met die huilende mensen op grote billboards. Anonieme plakkers hebben die billboards ludiek bewerkt om de aandacht te vestigen op de omstreden investeringen van de bank.

Netwerk Vlaanderen voert al jaren - en met enig succes - campagne tegen controversiële investeringen van de banken, nu met de actie www.bankgeheimen.be waarin ze, tja de naam suggereert het al, bankgeheimen onthullen.

Vele kleintjes maken een groot. Ieder draagt zijn/haar steentje bij. En dus heeft mijn Thuisfront onlangs nog een herschikking(etje) doorgevoerd richting Triodos, dé duurzame en ethische bank. Héhé.

Net vandaag kondigt TestAankoop de publicatie op 4 maart aan van een vergelijkende studie over het ethische beleid van 7 in België gevestigde banken. De Bank van de Post scoort zeer slecht. Help, dat is mijn bank! Nu ze daar bij de Post toch bezig zijn met te herstructureren, zal ik mijn Bank (van de Post) ook maar eens moeten "herstructureren", zeker?

www.bankgeheimen.be
www.netwerkvlaanderen.be
www.triodos.be
Anonieme plakkers tackelen ING in Gent (Indymedia, 21.02.2008)
AdBusters (Gent Blogt, 25.02.2007)
Anonieme plakkers aan de slag (Netwerk Vlaanderen, 28.02.2008)
Banken en hun ethisch beleid : geld stinkt niet (TestAankoop, 28.02.2006)

Geen opmerkingen: