dinsdag 20 april 2010

Met de trein was je al in Berlijn

De uitbarsting van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull gooide het voorbije weekeinde roet in onze geplande city-trip naar Berlijn.

Mijn vader, een 80-plusser, heeft wel wat van de wereld gezien. Maar Berlijn ontbrak nog op zijn palmares en gezien zijn huidige beperkte mobiliteit mocht ik hem vergezellen. Hij had bij een Gents reisbureau een all-in citytrip voor ons beiden besteld : 4 dagen, 3 overnachtingen met ontbijt en de reis.... tja, per vliegtuig.

Een auto- of een treinreis waren bij de voorbereiding van de trip ook wel even in het vizier gekomen. Maar dan was er die gunstige aanbieding van het reisbureau en vader hapte toe. Wees gerust. Ik ging die vliegtuigreis wel CO2-compenseren. Dat doe je bijvoorbeeld zo of zo.

Bestemming Berlijn is nu uitgesteld, maar niet verloren. En het wordt een treintrip. Die vulkanen van tegenwoordig!

Deutsche Bahn - Intercity-Express (foto Michael Hanisch - Wikipedia-Creative Commons)

Als we de mogelijke vervoersmodi (trein, vliegtuig, auto) vergelijken, levert een eerste zoektocht op de webstek van de spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn volgende interessante weetjes op.

* Kostprijs
De citytrip per vliegtuig kostte € 630 bij het reisbureau. Daar moet je wel nog de kostprijs van taxi, het auto- of openbaar vervoer naar en van de luchthaven(s) bijtellen.
De treinreis Gent-Berlijn (H/T) zou ons zonder - nog uit te zoeken - mogelijke kortingen €566 kosten, een autoreis € 354. Dan hebben we natuurlijk nog geen logies, al of niet met ontbijt.

* Tijd
We zetten in de drie gevallen aan om 6u vanuit Gent. Met het vliegtuig komen we dan in de luchthaven Berlin-Tegel aan om 11:05u, met de auto (773 km, 6:50u) komen we om 12:50u aan in het treinstation Berlin-Hbf, met de trein om 14:06u. We moeten van die eindbestemmingen nog naar Berlin-Mitte. De treinreis zou eigenlijk niet zoveel langer duren en we krijgen er een sight-seeing dwars door Duitsland bij. De trein is altijd een beetje écht reizen.

* Comfort
De trein lijkt mij het meest comfortabel. Niet ingesnoerd en voor het videoscherm gezet, niet gesetteld en gevoerd maar vrije loop, lezen, landschap kijken, afwisseling, real life, praatje slaan.

* Ecologische impact
Dat heeft de Deutsche Bahn mooi voor ons in beeld gebracht. Zie figuur hieronder. De trein wint het met lengtes voorsprong op de personenwagen en het vliegtuig. Per persoon sparen we b.v. al 205 kg CO2 uit in vergelijking met een autoverplaatsing. Mijn klimaatbudget zal er wel bij varen. We verbruiken bovendien minder brandstof en verspreiden minder fijn stof. Die MobilCheck en UmweltMobilCheck zou de NMBS trouwens ook in hun aanbod mogen steken.

* Gat in de markt
Een reisbureau dat treinvakanties voor jou regelt. Iemand?

Milieu-impact Gent-> Berlijn per trein, personenwagen, vliegtuig (Deutsche Bahn - 19.04.2010)

Deutsche Bahn www.db.de

CO2-compensatie
www.co2logic.com
www.greenseat.nl

Geen opmerkingen: