zondag 16 oktober 2005

Joyeux Noël - Merry Christmas - Frohe Weihnachten

De openingsfilm "Merry Christmas" van Christian Carion (1963) gezien op het Internationaal Filmfestival van Vlaanderen. Ontroerend en aangrijpend. Een mens zou er pacifist van blijven.

De film gaat over de historische verbroederingen tussen de elkaar bestrijdende soldaten aan het westelijk front tijdens Kerstmis 1914. Op de boekenbeurs 2004 kreeg ik hierover het met foto's geïllustreerde boek "De kleine vrede in de Grote Oorlog" van Michael Jürgs in mijn handen. Als ik me niet vergis, beschrijft dit boek ook de verbroedering aan het Vlaamse IJzerfront of begint er zelfs mee.

De anti-oorlogsfilm "Joyeux Noël" (alias Merry Christmas) loopt in de bioscoop vanaf 9 november 2005 in de Franse, vanaf 30 november in de Belgische bioscopen. Over deze gebeurtenissen werd ook een documentaire gemaakt die op 11 november te zien is op een pak Franstalige zenders waaronder RTBF. Film, documentaire en boek zijn aanraders voor wie in de periode van Wapenstilstand tot Kerstmis waardig wil her-denken.

Nablog (18.10.2005): Ik heb ondertussen het boek van Jürgs erop nagelezen. Jürgs beschrijft inderdaad ook de verbroedering aan het IJzerfront.

Geen opmerkingen: