dinsdag 18 oktober 2005

Een minimum (Ramsey Nasr)

Gisteren, 17 oktober 2005, waren we op het Sint-Amandsplein in Gent - vlakbij de Steen van de mensenrechten aan het Sint-Pietersplein - voor de Werelddag van verzet tegen extreme armoede. Aangrijpende getuigenissen uit de Vierde Wereld, succesverhaaltjes, eerste verwezenlijkingen, volgende stappen ... en beloften van instanties en politiek.

Vlaams volksvertegenwoordiger Jan Roegiers (spirit) had een paar dagen voordien het voorstel gelanceerd om tenminste 1% van de inzet van de SuperLotto van 17 oktober te voorzien voor de verenigingen waar armen het woord nemen. Zijn federale spirit-collega Koen T'Sijen diende op 17 oktober een wetsvoorstel in om de overmatige schuldenlast van 350.000 gezinnen te verlichten.

Maar terug naar de herdenkingen van die dag. Dit bericht vond ik op Indymedia Belgium over 17 oktober in onze zusterstad Antwerpen.

"....Het zesde gedicht van Antwerps stadsdichter Ramsey Nasr gaat over armoede. Het gedicht prijkt op een gevel bij een OCMW-zetel in Antwerpen. Nasr baseerde zich onder meer op een aantal gesprekken die hij met armen had over het leven, hun vreugdes en verdriet en over wat het betekent om in armoede te moeten leven. De Antwerpse verenigingen waar armen het woord nemen, willen met dit gedicht armoede ruim onder de aandacht brengen.

Een minimum


lees me dan
luister dan zacht

ik ben de muur
en muurvaste man

jarenlang zitten
mijn lief en ik stil

tegen dit plafond
van gitzwarte kas

en vanaf ons vel
begint de bodem

en daar is geen rek
om haar te omarmen

zij zit ertussen
ik zit eronder

en ja ik heb niks
jazeker ik ben niks

maar godmiljaar
ik kan overleven

ik knok tot nu
de jaren rond
van beens af aan
tot aan mijn dood
zal ik tegen u
dit plafond
en alle ogen
in uw mond
opknokken

ik zal uit mijn pree
tevoorschijn komen

meewandelen onder haar
met mijn kansarme zon

en rondbazuinen

hier staan wij
klein en fier

lijk een mens
op een plein

en ik zou met u niet willen ruilen
ik zou er geld voor willen geven

om net als u
mezelf te zijn


Nablog 24.10.2005: Audio-versie van "Een minimum" door Ramsey Nasr zelf (17.10.2005) te beluisteren op Stadsdichterpodcast. Levensécht


Geen opmerkingen: