zondag 25 januari 2009

Gedichtendag Nederland&Vlaanderen 29.01.2009

Voor de Herman De Coninckprijs heb ik gestemd op het gedicht van Peter Verhelst. De Vlaamse stembus is gesloten. Jammer, maar helaas. Maar wedden dat je Peter Verhelst op de (gratis) affiche in de erkende boekhandels ziet ter gelegenheid van de Gedichtendag, editie Vlaanderen, op 29.01.2009.

En voor Dichter des Vaderlands (de wereld is mijn vaderland!) stemde ik op Ramsey Nasr. In de eerste plaats eigenlijk uit pure balorigheid. Omdat één van de kandidaten een soort barnum-reclame voert en Nasr dat niet eerlijk vindt en daar moedeloos van wordt. Maar ook omdat de opeenvolgende Antwerpse stadsdichters mij steeds weer weten te beroeren. Goed voor een vermelding op mijn blog (Lanoye, Moeyaert, Ramsey Nasr).

Vermits er maar 1 stem per kiezer kan uitgebracht worden, zal het Thuisfront haar stem geven aan Joke van Leeuwen.

www.gedichtendag.org

Dichter des Vaderlands
Herman De Coninckprijs 2009

In Flanders Fields - In Vlaamse Velden (Tom Lanoye)
Een minimum (Ramsey Nasr)
Vrouw en kind - Voor D. (Bart Moeyaert)
Kies (Bart Moeyaert)

Geen opmerkingen: