dinsdag 19 oktober 2004

Opgefokt




"België telde in 2001 ruim 7.500 slachtoffers van een bromfietsongeval, daarvan lieten er een duizendtal het leven of werden ernstig verwond. Tot de voornaamste oorzaken behoren opgedreven bromfietsen" (De Gentenaar, 15 oktober).

Vanavond "schuin" naar een TV1-reportage Koppen gekeken over die opgefokte bromfietsen (zo'n 50% van de 'populatie'). Naast de gebruikelijke stuff (sensatie, emotie) deed een politieman ineens zinnige voorstellen om nu eens écht rekening te houden met de simpele realiteit van de bromfietsende jeugd.

Kijk eens op een andere manier tegen de problematiek van het opfokken aan. Bromfietsen zijn meestal gemaakt om zo'n 60-70 km/u te rijden, en niet de max. 25 (A) of max. 45 km/u (B). Laat ons eens kijken hoe we die jongeren hun veilige plaats in het verkeer kunnen geven. En ik zou er nog aan toevoegen : idem voor volwassenen zonder auto die met de bromfiets naar hun werk pendelen. Doen!

1 opmerking:

Anoniem zei

De 25km/h beperking is gewoon het dwaaste van alles. Dan denk je van ik ga maar een klasse B gaan rijden, tot je ziet wat je dat gaat kosten om zo'n rijbewijs te bemachtigen. Die dingen zijn niet moeilijk te besturen dus zo'n rijbewijs lijkt me dan ook echt onnodig en geldverspilling. De meeste brommer rijden standaard ook al iet wat sneller dan de 25km/h en 45km/h...