"De goudsmid mét ring" op dit portret van de schilder Jan Van Eyck (ca 1430 - Roemeens Nationaal Museum - Boekarest) draagt een kaproen, een kap met een op de schouders afhangend deel. Daarom wordt de geportretteerde ook wel "De man met blauwe kaproen" genoemd.
Doorheen het oeuvre van de Vlaamse schilder Jan Van Eyck krijg je een bonte verzameling hoeden, mutsen, kappen, kaproenen en tulbanden te zien.
Die middeleeuwers en hun dekselse diversiteit aan hoofddeksels toch! Waar halen ze het in hun hoofd? Maar ja, dat waren toen ook de donkere middeleeuwen. Ondertussen hebben we de Verlichting gehad hé! Nu kan dat allemaal niet meer......en zeker niet voor vrouwen.
1 opmerking:
Het schilderij vertoont duidelijk barsten die van uit 1 punt in 4 richtingen vertrekken.
Dit is vreemd.
Normaal is 1 barst de eerste. Die verdeelt het veld in twee delen. Elk van die delen kan opnieuw barsten, maar het ene deel weet niet waar het andere deel is gebarsten. Dus krijgen we vooral T-barsten die met 3 samenkomen in een punt.
Hoe kan dit nu bij "De man met het blauwe kaproen"?
Nagebarsten? Geschilderd op kunstmatig voorgebarsten ondergrond?
Een reactie posten