donderdag 31 januari 2008

Dingen

Om Gedichtendag definitief af te sluiten (de nacht wacht) nog dit estafette-gedicht. Het programma Mekka van Studio Brussel spoorde vier dichters aan om een estafette-gedicht te schrijven met het thema van gedichtendag ‘De Dingen’.

Bart Moeyaert beet de spits af op maandag. Eva Cox breide verder aan zijn voorzet op dinsdag. Woensdag dichtte Xavier Roelens (zijn performances al meegemaakt!) het gat tussen dinsdag en David Van Reybrouck op donderdag. En hier is het estafette-gedicht.

"Dingen"

(Bart Moeyaert)

We moeten niet gaan denken
dat de dingen denken. Een bus
is laat, een licht wordt groen,
een klok slaat elf, maar dat heeft
niets met hersenen te maken,
niets met wil. Een mes is scherp,
een schaar is bot, een veer valt
stil, en dat gaat allemaal vanzelf

(Eva Cox)

terwijl ik die hier lig een hele dag,
niet eens een hand dichtvouwen kan.
Het ongeluk, de val, zette mij uit,
als met een knop. Een ding werd ik,
een plas van vlees. Geen mes of pil,
geen wil, die het herinneren geneest.
Ruw tast mijn blik de kamer af en
kiest daar iets, kleedt het traag uit,
peinst het uiteen, denkt zich er leeg.

(Xavier Roelens)

Denkt zich terug. Niet dat de bus
te laat, maar dat hij kantelt. En
opnieuw: dat ik hem net nog haal
en dat een bus – niet ik – een weg
af tuimelt door de wil van welk ding?
Een klok slaat elf. Opnieuw val ik in
mijn vlees, huil ik of rolt een traan,
zonder denken. Ik moet niet gaan
denken dat de dingen weten.
Ik moet de dingen vergeten.

(David Van Reybrouck)

Want de dingen vergeten mij
want de dingen vergeten
zoals schapen de naam
van die man die hen altijd volgt
niet weten, en blaten,
en grazen, en ons
achterlaten


Gedichtendag 2008 op Studio Brussel

Geen opmerkingen: